Hold træningen ved lige

Hold træningen ved lige

Det er nærmest blevet en trend at kunne sige, at man træner og går i fitnesscenter. Det er egentlig meget naturligt, eftersom der er kommet et større fokus på sundhed. Men hvad går sundhed egentlig ud på? Det findes der muligvis ikke en entydigt svar på, men sundhed er måske mere en følelse. 

Det er ofte en følelse, som man kan opnå ved træning. Det kan være følelsen efter løbetur i skoven, en styrkeløftstræning nede i centeret eller måske efter en god hjemmetræning. Hjemmetræning kan faktisk være lige så effektivt som en tur i et center. Der findes masser af gode tricks til at få gang i sit helt eget hjemmecenter, og her kan Nettofitness.dk hjælpe til.  

Det bedste udstyr 

For at kickstarte hjemmetræningen på bedste vis så der er garanti for ømme muskler, kan det være en ide at anskaffe sig lidt udstyr. Dette gør, at man lettere kan skabe variation i sine træningspas. Man kan finde alt fra en romaskine, håndvægt og en pull up bar. Når der er restitutionsdag, kan man bruge en foam roller, for at afhjælpe de anspændte muskler.  

Sundhed 

Definitionen på sundhed hos WHO har faktisk ikke ændret sig siden 1948. Der mente man, at sundhed er en ressource i hverdagen. Det er ikke målsætningen med livet. Derudover er det en tilstand af fuldstændig fysisk, psykisk og socialt velvære. Der er derfor mange ting som kan spille ind på ens sundhed.  

Man kan stille det meget simpelt op. Sund og varieret kost, 30 minutters motion om dagen og god søvn er nøgleordene for fysisk sundhed. Dog er det lettere sagt end gjort. Musklerne i kroppen bliver stærkere for hver gang, man træner. Hjertemusklen bliver derved bedre til at pumpe blodet rundt til resten af kroppen. Lungerne bliver samtidig bedre til at udnytte ilten i luften.  

Alt dette hænger sammen. Mere iltudnyttelse er lig med mere ilt til blodet. Ilt er essentielt for cellerne overalt i kroppen. Hvis der ikke kommer tilstrækkeligt med ilt til eksempelvis hjernecellerne, kan hjernen slet ikke fungere. Kroppen fungerer helt enkelt bedre og bedre, hvis træningen opretholdes.  

Den mentale sundhed 

Udover at træning gør kroppen stærkere og gladere, bliver hjernen også gladere. Det der sker, er at dopamin udskilles under og efter træning, som er et stof, der findes i belønningscentret i hjernen. Dette stof giver en følelse af eufori og lykke. Belønningscentret gør at man har lyst til at få mere af de her positive følelser. Derfor bliver nogle faktisk afhængige af træning.  

Stress og motion 

I et samfund hvor alt går utrolig stærkt og der er uendelige valg der skal tages, kan hjernen nogle gange blive træt. Dette kan give stress, og stress er faktisk en trussel mod helbredet. Det kan blandt andet medføre blodpropper og andre følgesygdomme. Derfor kan det være et fantastisk forebyggende middel at træne.  

Træningen sænker blodtrykket og regulerer blodsukkeret. Det er det modsatte af det, som sker ved stress. Undersøgelser viser desuden, at eksempelvis løbetræning kan bruges som en del af behandlingen af depressive patienter.  

Der findes kun positive sider ved træning. Det er vigtigt, at man starter forsigtigt ud, så man langsomt kan vænne kroppen til at være aktiv. Ved at gøre dette, undgår man småskader, som let opstår, når man lægger for hårdt ud. Det hjælper også til at holde motivationen oppe.